Antwoorden op uw vragen
Zijn er gemeenschappelijke ruimtes?
Zeker. In het ‘hart’ van Liv inn vindt u verschillende gezamenlijke leefruimtes. Hier kunnen bewoners elkaar ontmoeten, samen koken, samen van muziek genieten (luisteren óf maken)
en – indien gewenst – samen een verjaardag vieren. Deze ruimtes kunnen ook gehuurd worden. Het hart bestaat uit een ruime en goed ingerichte leefkeuken, een binnentuin, een huistheater, een familiekamer en een Soos (café). Er staat een biljarttafel en er zijn spelletjes aanwezig voor jong en oud en voor handige klussers een heuse werkplaats ingericht. Liv inn Hilversum beschikt (in eigen huis!) bovendien over een fysiotherapeut en een kapper.
Is er ook een tuin/buitenruimte?
Liv inn heeft een prachtige leeftuin waar je kunt genieten van de vijver, bloemenpracht of rustig kunt zitten om een boek te lezen als actief kunt zijn. Zo organiseren diverse bewoners hier met elkaar een gezellige middag. Er is een tuingroep van bewoners die de tuin netjes houdt. De tuin is voor alle bewoners toegankelijk.
Ik ben geinteresseerd in een sociale huurappartement, hoe kom ik in aanmerking?
Er zijn bepaalde voorwaarden (leeftijd/inkomen) om in aanmerking te komen voor een woning in Liv inn Hilversum. Deze voorwaarden kunt u bij Van der Linden opvragen. Daarnaast dient u ingeschreven te zijn bij WoningNet. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan volgt er een kennismakingsgesprek en geven wij u een persoonlijke rondleiding door Liv inn Hilversum.
Staat uw vraag er niet tussen?
Staat uw vraag er niet tussen? Neemt u dan contact op met Van der Linden:
telefoon: 088 – 533 00 00
email: verhuur.habion@vanderlinden.nl
Hoe zijn de wanden en vloeren in de woning afgewerkt?
Alle wanden zijn na de renovatie afgewerkt met bouwbehang en het schilderwerk is gedaan. Dit geldt ook voor de keuken en badkamer, deze zijn klaar voor gebruik. De woningen worden met een cementdekvloer opgeleverd. Afhankelijk van de keuze voor een bepaald type vloer, kan het zijn dat het nog noodzakelijk is om de cementdekvloer nog te behandelen, bewerken of egaliseren. Deze kosten zijn voor de bewoner zelf. Om te voorkomen dat er hinderlijk contactgeluid komt, is het niet toegestaan om harde vloerbedekking zoals parket, laminaat, tegels, marmer en dergelijke vloeren aan te brengen. Tenzij er aangetoond kan worden dat de contactgeluidsisolatie van de kale vloer inclusief de vloerbedekking een waarde bereikt van lco = 10Db of meer. (Concreet betekent dit dat de isolatie van de vloer een vermindering van geluid moet realiseren van minimaal 10 dB).
Is Liv inn een duurzaam woongebouw?
Zeker, met de transformatie is het gebouw ook verduurzaamd. Zowel het dak, de gevel en de vloer zijn door een beter isolatiepakket opgewaardeerd. Ook zijn de kozijnen vervangen en voorzien van HR++ beglazing. In het gebouw is een WTW-installatie (mechanisch ventilatiesystemen met warmteterugwinning) aangebracht. Daarnaast zijn er warmteboosterpompboilers voor de warmwatervoorziening in de woningen aangebracht en staan er zonnepanelen op het dak.
Hoe is de verwarming geregeld in de woningen?
De radiatoren in de woningen zijn aangesloten op het collectieve verwarmingssysteem. In het ketelhuis bevinden zich de nieuwe HR cv-ketels. Door de opwaardering van de diverse isolatiewaardes en de betere tochtafdichting van de kozijnen is een laagtemperatuur systeem mogelijk. Op de radiatoren in de woning zitten thermostaatkranen waarmee de radiator geregeld kan worden in stand 1 t/m 5.
Op elke radiator is een meter geplaatst om het warmteverbruik te meten. U betaalt wat u verbruikt. Het verbruik wordt met u afgerekend in de servicekosten.
Hoe zit het met de kosten voor elektra en water?
Iedere woning is aangesloten op de collectieve voorziening voor elektra en water. Deze kosten worden via de servicekosten met u afgerekend, naast de maandhuur.
Het verbruik van de elektra en het water wordt door een tussenmeter geregistreerd. Het gemeten verbruik wordt met u afgerekend in de servicekosten.
U hoeft niet zelf een overeenkomst met waterbedrijf en een elektra leverancier af te sluiten.
Voor het warm water is uw woning voorzien van een warmtepomp-boiler, een soort boiler van 190 liter. Deze warmtepomp-boiler staat in de kast aan de gangzijde van uw woning. De boiler is aangesloten op de centrale verwarming en wordt elektrisch opgewarmd. De boiler is aangesloten op de zonnepanelen op het dak, waardoor het stroomverbruik voor een deel door de opbrengst van de zonnepanelen wordt opgebracht. Aan de boiler kunt u zelf niets regelen of afstellen, dat mag alleen door een installateur gedaan worden. Op de warmtepomp-boiler is een meter geplaatst om het waterverbruik te meten. U betaalt wat u verbruikt. Het verbruik wordt met u afgerekend in de servicekosten.
Moet ik zelf mijn tv-, telefoon- en internetaansluitingen regelen?
Alle appartementen zijn voorzien van een tv-, telefoon- en glasvezelaansluiting (internet). De leverancier(s) voor het afsluiten van een abonnement/ abonnementen kiest u zelf. Kosten voor deze diensten zijn dan ook niet in de huurprijs inbegrepen.
Wat zijn service- en stookkosten?
Naast de huur betaalt u maandelijks een voorschot voor de service- en stookkosten.
Servicekosten zijn kosten die u met elkaar als bewoners betaalt voor leveringen en of diensten in en om uw woongebouw. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld de levering van elektra en water in het gebouw en uw woning, maar ook het schoonmaken, het onderhoud van de tuin of het verwarmen van de algemene ruimtes.
Stookkosten zien op het verbruik van gas voor de warmte in uw woning.
Het voorschot wordt bepaald op basis van een inschatting van de verwachte kosten. Na afloop van elk kalenderjaar wordt dit verrekend aan de hand van de werkelijk gemaakte kosten. Hiervan ontvangt u gespecificeerd overzicht.
Let op! U betaalt bij de aanvang van de huurovereenkomst uw service- en stookkosten kosten op basis van een schatting. Pas na het eerste volledige kalenderjaar hebben we inzicht in het verbruik en kunnen we uw definitieve voorschot vaststellen.
Wat is het verschil tussen netto en bruto huur?
De prijs die u betaalt voor de netto huur van uw woonruimte wordt ook wel de kale huur genoemd. Hier worden de servicekosten bij opgeteld en zo komt de bruto huur tot stand.
Krijg ik huurtoeslag?
U kunt heel eenvoudig een proefberekening maken op de website van de belastingdienst. Zie hiervoor de onderstaande link.
Hier vult u uw gegevens in. Vervolgens ziet u of recht heeft op huurtoeslag en hoeveel.
Mag ik mijn woning aanpassen of verbouwen?
Wilt u iets veranderen aan het interieur van uw woning? Dan heeft u daarvoor geen toestemming nodig. Uitgangspunt hierbij is dat uw appartement zonder al teveel moeite en kosten weer in oude staat kan worden teruggebracht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kleine wijzigingen, zoals het ophangen van een spiegel of schilderij. Bij ingrijpende aanpassingen zoals het veranderen van uw wanden, vloer of keuken is wel vooraf schriftelijk toestemming nodig van Van der Linden Vastgoedmanagement. Wij geven u hierover graag meer informatie na de woningtoewijzing.
Keukens en apparatuur
In de Liv inn aan de Vaartweg zit een mooie moderne keuken met een inductiekookplaat, afzuigkap en koelkast.
Wasmachine en droger
Iedere woning heeft een aansluiting voor een wasmachine en droger, netjes weggewerkt in de kast naast de keuken.
Zijn de entrees van het gebouw voor iedereen toegankelijk?
Dat is zeker het geval. Rollators en rolstoelen zijn natuurlijk ook welkom in het gebouw.
Kan ik in mijn huis zien wie er aanbelt?
Dat kan zeker. Er is een videofoon met kleurenscherm in uw woning aanwezig om de toegangsdeuren te bedienen en om te zien wie er buiten bij de voordeur staat.
Zijn de woningen voorzien van rookmelders?
Bij Habion staat de brandveiligheid op een hoog niveau. Zo zijn alle woningen voorzien van moderne rookmelders en het pand is voorzien van een brandmeldinstallatie (BMI).
Is er een aparte voorziening voor (elektrische) fietsen en scootmobielen?
Er zijn twee stallingsruimtes voor scootmobielen en elektrische fietsen ingericht. Bij de entree aan de Vaartweg komt een scootmobiel stalling. Aan de Vondellaan komt een stalling voor elektrische fietsen. Buiten, tegenover de Soos is een overdekte fietsenstalling.
Zijn er gemeenschappelijke ruimtes?
Zeker. In het ‘hart’ van Liv inn vindt u verschillende gezamenlijke leefruimtes. Hier kunnen bewoners elkaar ontmoeten, samen koken, samen van muziek genieten (luisteren óf maken) en – indien gewenst – samen een verjaardag vieren. Deze ruimtes kunnen ook gehuurd worden. Het hart bestaat uit een ruime en goed ingerichte leefkeuken, een binnentuin, een huistheater, een familiekamer en een Soos (café). Er staat een biljarttafel en er zijn spelletjes aanwezig voor jong en oud en voor handige klussers een heuse werkplaats ingericht. Liv inn Hilversum beschikt (in eigen huis!) bovendien over een fysiotherapeut en een kapper.
Waar kan ik mijn afval kwijt?
Er komen conform het beleid van de Gemeente Hilversum ondergrondse afvalcontainers zodat het afval gescheiden opgehaald kan worden. Tot de tijd dat dit is gerealiseerd werken we met tijdelijke afvalcontainers (locatie Vaartweg). Aan de Vondellaan staat nog een vaste container die voorlopig nog zal worden gebruikt.
Lid worden van de vereniging Liv inn
De Vereniging Liv inn is voor en door bewoners van de Liv inn opgezet. Liv inn is een woongebouw met een leefgemeenschap met actieve bewoners en buurt die samen bepalen hoe zij willen leven en wonen. Er wordt van alles door en voor de bewoners in de Liv inn gedaan. Zo kun je hier je hobby’s uitoefenen, meedoen met de happy ouwer, je verjaardag vieren, gezamenlijk koken of een stukje schrijven voor het Reuring magazine. De Vereniging Liv inn vormt de spil. Je kunt je aansluiten bij diverse groepjes en/of zelf iets opzetten. Het lidmaatschap van Liv inn is € 20,- per jaar voor bewoners en € 40,- per jaar voor bewoners die hier niet wonen. (Prijspeil juli 2021.)
Van bewoners wordt gevraagd om lid te worden van de Vereniging Liv inn.
Reuring magazine
Het reuring magazine gaat over het reilen en zeilen binnen Liv inn en wordt door de bewoners zelf gemaakt. Ook u mag uiteraard zelf een bijdrage leveren aan de reuring. De reuring is gratis. U kunt zich aanmelden voor de reuring bij een van de bewoners van de toewijzingscommissie. Zij heten u welkom als u er woont en komen persoonlijk even langs.
Tuin / buitenruimte
Liv inn heeft een prachtige leeftuin waar je kunt genieten van de vijver, bloemenpracht of rustig kunt zitten om een boek te lezen als actief kunt zijn. Zo organiseren diverse bewoners hier met elkaar een gezellige middag. Er is een tuingroep van bewoners die de tuin netjes houdt. De tuin is voor alle bewoners toegankelijk.
Huisdieren
Huisdieren zijn toegestaan, mits deze geen overlast veroorzaken.
Wat voor type woningen zijn er?
Er zijn verschillende soorten woningen. Op deze website vind je de diverse plattegronden van de woningen en van Liv inn zelf.